Saturday 28 May 2011

Perkara yang membuatkan aku mencarut di Jalan Raya

Dah bertahun2 aku dah menggunakan jalan raya di malaysia ni ketika dari aku budak2 hingusan dlu mase umur 6 tahun dengan berbasikal sampailah sekarang berkereta dan bermotosikal..Huh,,sekarang moto je la aku punya transport utama sebab motor adalah transport utama bagi sorang pelajar politeknik yang bukan anak lord mcm aku ni..Dan every ujung minggu aku mesti akan menunggang sejauh 150km pergi dan 150km balik muar (umah atok aku) sebab kt PD memang bosan gaban every sabtu ahad sebab ramai membe2 aku yang balik..Tak kiralah bwk kereta ke lori ke bas ke mesti korang akan rasa mcm nak mencaruttt je kalau jumpe situasi2 mcm ni


1.Mase tengah best2 drive lebih2 lagi jalan dalam mesti korang akan jumpa dengan kenderaan yang lebih slow kat depan korang kan??kalau korang punya style bawak laju je mesti korang terasaa nk potong je kenderaan tersebut..Lebih2 lagi lori yang bawak tong gas yang bukan meninggi tak pun lori2 kecik yang kepala merah tu..Huh,,bila nk potong je,,humakaihh!!laju pulak..Mcm tak kasi potong je..


Huh aku pernah sekali nk potong trelar tapi bila dah sampai separuh je badan trelar tu,,trelar tu melajukan diri nye..Dah la aku pakai wave125,,pikap tu mane ade la sangat..Bila trelar tu laju,,jadik masa 12 saat yang diperlukan utk memotong kenderaan bertambah ( err ni mase undang2 test komputer kot ) sebab gap kelajuan tu makin sikit..Dah tu corner kat depan tu makin dekat..


Tiba2 ade pulak lori yang bawak ais tu muncul kat depan....Nasib baik aku pro (kot) bwk moto,,aku selit je kat tengah2 antara trelar dgn lori ais tu..Tu pn aku dah cuak gila sebab tayar lori yang besar tu sipi2 je kt sebelah handle aku..Dan time tu aku dah memaki hamun dalam hati ni..Macam nak tuam2 je muke driver lori tu..




Err,,kalo bawak kereta lak nk selit kat mane ye??


2.Yang ni masalah yang paling besar skali kat jalan malaysia ni..Di petang hari korang tengah2 syok2 layan bwk kereta sambil dengar lagu yang lazat di dengari tetibe GEDEGANG!!! kereta langgar lobang daaa..Adehh putus layan feeling tu...Ditambah dengan ayat2 #$*&^@^ keluar dari mulut atau hati aku..Kalau bawak kereta tak habis bengkak2 tayar tu..Kalau tayar kecik memang bengkok2 sport rim kesayangan tu..


Kalau yang bawak moto pulak tgah2 syok layan korner lipat tetibe lak tak perasan ade lobang sebesar2 alam kat depan..Tak menggelupur moto pakcik time tu..haaahh..Ditambah dengan rim yang gelong dan gegaran coverset selepas tu..Sape la yang bangang noh buat jalan macam ni


3.Bawak kereta tak pon moto,,pastu lepas potong ke spesis kenderaan yang sama dgn korang bawak,,bile pandang je side mirror tengok2 kenderaan tu bukan main lagi cucuk2 belakang korang..Hahh ni namenye macam nak ajak berlumba!!tapi aku tengok mood jugak,,kadang nak melayan,,aku layankan..tapi kalau tak layankan..pastu bila dah potong aku balik pastu RAMMED2 kat aku memang rasa nak baling je batu kt orang tersebut..


4.Kat simpang bila nak masuk simpang tu tolong la bagi signal kalau ye pon!!Ni penat aku tunggu,,igtkan nak terus ujung2 dye pergi belok..Kalau kat belakang pulak tengok2 depan dah main belok je..Menggelupur lagi nak mengelak..huhh..


Lain kali kalau beli kereta @ moto tu cakap dgn salesman "saya tanak signal ni sebab saya tak suka bagi signal kalau nak masuk simpang" tak pun "kalau saya tanak signal ni agaknye bole dapat diskaun 50% tak?? fuhh gampang!!


5.Kat traffic light pulak kadang kan ada jenis orang suka jalan lagi walaupun dah tau lampu jalan dye dah merah..Biasa lah rakyat malaysia bila lampu dah kuning patutnye dan bole benti kalau tak lepas line putih..Kan dah diajar masa amik lesen dlu kan??tak tau la orang2 perangai mcm ni ade lesen ke tak,,tak pun dah lupa sebab banyak makan semut..


Ni bila lampu dah kuning bukan main lagi laju sebab nk kejar2 lampu merah tu..Dulu aku hampir nak terlanggar sebuah moto gara kebodohan org yang bwk moto tu sebab orang yang bwk moto tu buta warna kot..@#$$%^




6.Ade segelintir orang kt Malaysia ni rabun malam sampai nak kena bukak lampu tinggi jee sepanjang jalan..Ni kire yang aku paling menyampah gila..Tau la rabun tp tolong la jgn sampai nk rabunkan orang lain pulakk..


Kalau dah ikot belakang bukak lampu tinggi je tak buta aku lepas tengok cermin belakang sebab lampu korang yang terang mengalahkan matahari tu menyuluh je kat mata aku..Lampu HID lagi la perit..Kalau dari depan pulak tak mcm boleh masuk gaung aku ni..Adehh masing2 perangai mcm bodoh!!




So kesimpulannya


Err nk kata marah pn marah nk kata tak marah pn marah gak ni..ATTENTION aku pun bayar roadtax jadiknye aku pon ade hak gak kat jalan raya ni..Jangan la jadik mcm bodoh sangat..Penat melayan orang2 mcm ni..Bertambah je dosa aku sebab mencarut..*&^%$##

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Twitter Bird Gadget