Sunday 15 May 2011

Bakar Semak Tepi Bukit

Perkara yang aku tak dapat lupekan..Masih freshh lg dalam pale otak aku..Ni semua gara2 sebatang mancis..Betol kate pepatah,,kecil menjadi kawan,,besar jadi lawan..Chewahhh..Berbalik pada tajuk asal..Kejadian ni berlaku 8 tahun lepas,,mase aku darjah 6..Skola agama aku darjah 4..Time aku nk masok skola agama la..time tu skola agama masuk kol 3.15..kol 2.45 lg aku dah menapak g skola..Sebelom beratur je mmg hobi aku dan sorang kawan aku Mubin main bakar2 tepi bukit tu..Sekarang Mubin tu dah berjaya,,belajar overseas..Kt Egypt..Kalau le aku ikot jejak langkah dye..alala..Time tu skola agama aku bwh flet taman mawar..Memang terok gila skola aku..Dah nama pn skola sementara je sbb nk tunggu skola agama baru siap..Dengan nepal dudok kat atas,,peh tak boleh bayang betol situasi time tu..Ok kembali pd cerita asal..Hari tu sampai je skola agama aku teros carik mubin dan beli mancis sekotak sebab stok mancis dah habis..Hari pn agak terik time tu..Dapat je beli mancis cap cili api teros kitorang g kt port biase (kt tangga tepi bukit) dan kumpulkan semak banyak2..Time tu excited sangat sebab semak dan daun2 agak banyak sampai terlupa yang semak2 yang aku kumpul tu dekat gila dengan rumput bukit yang semakin mengering tu..Selalu memang kitorang kumpul semak dan daun2 tu jauh sikit dari rumput..Bila bertimbun sikit aku Mubin pn menyalakan mancis dan membakar semak2 tersebut


Api pn menyala agak senang sebab hari pn panas kan..Tgah best2 tengok api tu membakar semak2 dan daun2 tu tetibe aku perasan yang api dah menyambar rumput2 kering tu..Menggelabah aku dgn Mubin pijak api tu tapi mcm terlambat sebab api terlalu cepat merebak..Seluar yang kaler putih tu pn dah hitam2 sebab terbakar sikit..Bila aku tengok api dah makin besar,aku ajak mubin lari..Menggelabah kitorang lari..Kitorang pn pegi taman sebelah skola agama dan sorokkan mancis tu kt celah public phone..Aku takot gila kalau polis ke hape jumpe bole jadik bahan bukti tu..Lepas tu loceng berbunyi dan aku buat2 rilek g berator..Aku tengok ramai orang dah kt kawasan kejadian..Ada yang bawak baldi g siram bukit tu tp mane la api nk padam sebab bukit tu dah byk gila rumput dye terbakar..Tu kalau campak ayam hidup pn kompem kuar jadik ayam panggang..Dan aku dan Mubin pn berator buat mcm xde pape je..nseb baik xd budak sekolah aku yang nampak kerja aku dgn mubin..Time tu pulak kebetulan ade van rusa bomba lalu dan berhenti situ..Aku dah terpikir dalam kepala nanti pasal kena tangkap la..kena marah dgn bpk aku la....Lutut memang dah menggigil gila time tu..Bomba tu keluar pastu tengok2 sikit and then cakap2 kt walkie tokie dye..


Pastu bomba tu belah dan aku mengagak yang lori bomba mesti datang jap lagi..Tunggu punya tunggu sekali bomba bole biar je..habis terbakar satu bukit tu..sepanjang 100 meter..Kesian aku tengok sorang brader sabah tu bersungguh2 gila nk padamkan api..Tapi tak padam2 pon..Balik je sekolah agama pn api masih tak padam2..Budak2 kecik suka la tgk api dgn asap tu..Aku pn suka gila sebab takde pn polis ke hape datang tangkap aku..Heboh betol kawan aku sorg tu..Aku pn tak ingat sape ntah name dye..Tapi Mubin agak rilek je time tu..Aku je penakot nak mampos..esok nye aku g la tgk hasil kerja yang aku dgn mubin buat..Terok betol..Nasib baik tak terbakar padang bawah bukit tu..Kalau terbakar kompem polis mesti carik sape yang buat..Kisah yang paling tak boleh belah dalam sejarah idop aku..Huhhh..

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Twitter Bird Gadget