Sunday 3 July 2011

Anak Johor

Assalamualaikum





Yup,,Aku anak kelahiran johor..Lahir kat Muar ataupun MuO(orang johor cakap)..Migrate2 pun sampai gak kat Pasir Gudang..Masih lagi dalam Johor..Even mase kecik2 dlu pun aku selalu balik Muar..Dan sekarang every weekend kalau takde kelas pn aku balik Muar..Yelah,,nak ke Pasir Gudang tu bukan dekat mcm dari PD nak ke Pilah tuh..


Kalau nak tau,,kat Johor ni kire byk keturunan..Majoriti yang biase kita dgr kt Johor ni adelah Jawa dgn Bugis..Aku??heheh..Orang jawa..Tapi tak reti pun cakap jawa..Setakat wes,kabare,mangan paham la..Kalau dengar atuk nenek aku cakap jawa sepatah haram pun tak paham..Susah nak jumpa muda mudi ni pandai cakap jawa..Tapi budak kelas aku ada sorang namenye Kazabudin..Muka jawa..Pandai cakap jawa..Kalau cakap gaye2 KL tu ade la slang2 jawa keluar sikit2..


Actually aku bukan nak cakap pasal jawa2 ke nih..Aku nak cakap pasal gaye percakapan orang johor..Biase kalau korang dengar akan ade sebutan2 'or kt baris hujung ayat tersebut..Ala mcm bahasa negeri sembilan 'o' nye byk kat depan2 mcm besar jadik bOsar..Tak paham? Meh aku terangkan. Carik sape2 budak johor, pastu dengar dia cakap..Yang selalu korang akan dengar ade lah mcm ni..


  • Ape kO nak ni??
  • Jom la makan..Aku dah lapO gile ni
  • Oi jom lepak bandO!!
  • Sape pulak yg kebas selipO aku ni


Huh paham tak??maksudnye huruf R tu jarang ditekankan..A ditukar jadik O..Macam selipar jadik selipo..Err mcm tu kot..Tapi ade gak ayat2 lain eh..Ala mcm orang negeri ckp goman,membongak..Aku??err aku ni cakap berbilang bahasa..Tak tentu..kadang2 johor,sometimes KL kalau nk nampak macho sikit..(wekkk) kadang2 lak rojak la dgn english..Kalau dgn budak2 negeri pn aku cakap negeri..Bak kate member aku jamal (anak jati negeri sembilan) "masuk kandang kambing mengembek,masuk kandang rimau ekau buek bunyik angsa mampos ekau kono cakar dgn rimau tu.." err mcm tu kot..


Ni ha ayat2 yang biasa korang dengar kalau berborak dengan orang johor ni..Dan aku selitkan makne disebalik ayat2 tersebuttt..




1.Orang  = Owang
2.Cuci  = (Orang Johor jarang sebut cuci tetapi basuh)
3.Almari = (Dipanggil gerobok atau gobok)
4.Selimut = Gebar
5.Periuk = Priuk atau piuk
6.Suami = Laki
7.Isteri  = Bini
8.Tandas = Jamban
9.Lucu = Kelako
10.Gelak = Ketawa
11.Bersalin = Beranak
12.Berkhatan = Bersunat
13.Malu = Segan
14.Pagar = Pago
15.Damar = Damo                                             
16.Pelantar = Pelanto
17.Tilam Toto = lece ( Sebahagian Org tua guna perkataan nie )
18.Gotong-royong = Rewang
19.Kenduri kahwin = Kerja kawin
20.Menguap = Sangap
21.Lepak minum = Ngeteh
22.Dating = Berendut
23.Sarapan = Sarap
24.Makanan ringan = Jajan
25.Selipar = Selipo
26.Tak pakai baju = Berlenggeng
27.Gila-gila = Bigor
28.Gila-gila sikit = Gonjol, Gonjeng
29.Cepat = Lincah
30.Dukung = Gendong/ Kelek
31.X pandai main permainan atau baling sesuatu = Pengkor
32.Karipap = Epok-epok
33.Canggih/Best/Stylo = Gerek 
34.Buat = Anu
35. Pergi bersama = Saing
36. Kasut = Sepatu
37. Bau kurg menyenangkn/hancing = Pesing
38. Cucur @ cekodok = Jemput-jemput
39. Nmpk comot = Koreng / Selebet
40. Lebah @ Tebuan = Org johor biasanya pggil Penyengat..
41. Kacau air = Godak
41. Garu = Biasanya pggil Keruk
42. Kuat menangis = Gembeng/ Muka memeh
43. Degil/Nakal = Terjal
44. Luka yg bernanah = Menais
45. Sesuatu yg meleleh atau terpercik = Ngences
46. Ketuk kepala = Jotos
47. Hayun lempang m'ggunakan blkg tapak tgn = Tale ( le sebut cam lemak)
48.Tido m'ngigau = Jalu
49. Sesuatu yg berpusing laju/ org yg thn lasak = Ligat
50.Org jahat/ Samseng = Biasanya Penyangak


Wahaha banyak lagi tu,,tak masuk lagi loghat daerah2 lain..Lain daerah lain gaye..huhu..Okay..Sampai di sini jek..Thanks sebab membace!!komen2 la sekali..

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Twitter Bird Gadget